Peisajul sălbatic al Islandei, fotografiat de Rafn Sign, este greu de imaginat dacă nu ai pus niciodată piciorul în țara ghețurilor și a focului, așa cum mulți dintre vizitatorii săi au supranumit-o. Să călătorești printre cratere, cascade și gheizere, să înoți în lagune albastre fierbinți la temperaturi de zero grade sau mai puțin și să observi balene învârtindu-se jucăuș în jurul bărcii tale, este un miracol pe care, cu adevărat, îl poți atinge în trei zile.

Ar putea părea ireal faptul că o țară insulară, aflată în mijlocul Oceanului Atlantic de Nord, mai aproape de Groenlanda decât de continentul său european, poate fi explorată în doar trei zile. Dar, oricât de nerealist ar suna este adevărul gol goluț, iar un bilet de avion spre Islanda este mult mai ieftin decât ai crede. Există posibilitatea de a alege dintre mai mulți operatori de transport low-cost, cum ar fi Easy Jet, Wow Air sau Icelandair și, în 3-4 ore, din capitala Marii Britanii, poți ajunge la Reykjavik, cu nici £150 pentru un zbor dus-întors.

Un centru spa în mijlocul rocilor vulcanice

Am vizitat Islanda la începutul lunii mai. Sosiți pe Aeroportul Internațional Keflavik, la aproximativ 50 de kilometri sud-vest de Reykjavik, am preluat mașina închiriată și am pornit spre Blue Lagoon (Laguna Albastră), situată la 15 minute distanță de aeroport. Laguna Albastră, denumire dată datorită culorii distincte a apei, de un albastru nenatural, este un lac cu apă geotermală aflat în mijlocul unui tărâm marțian, înconjurat de roci vulcanice.

Laguna Albastră

Lacul s-a format, de fapt, printr-un accident, cu toate că lava solidificată, care înconjoară lacul, a apărut datorita unei erupții vulcanice din secolul al XIII-lea. Acest spa în aer liber este plin cu minerale și provine din scurgerile de la centrala geotermala din apropiere, construită pentru a încălzi apa din casele oamenilor. Datorită scurgerilor frecvente, lacul se formează continuu, reînnoindu-se la fiecare 48 de ore. Mineralele din apă sunt extrem de benefice pentru corp și sunt adesea folosite pentru tratamentul bolilor de piele, cum ar fi psoriasisul.

Aburul care se înalță din apa fierbinte îți îmbrățișează trupul cu o asemenea tandrețe, încât, pentru câteva ore, vei uita complet vântul tăios care te urmărește peste tot în Islanda. Taxa de intrare de 40-50 de euro pentru un bilet standard (în funcție de anotimp) merită cu siguranță, cu atât mai mult cu cât ai posibilitatea să servești băuturi direct în „piscină”, fără a fi nevoit să ieși în răcoarea de afară.

 Cercul de Aur

Deși Islanda este o insulă întinsă – pe locul doi ca mărime în Europa și pe locul al 18-lea în lume – populația țării depășește cu greu 330.000 locuitori. Opțiunile de hoteluri se găsesc în principal în Reykjavik, unde locuiește aproape jumătate din populația țării, dar prețurile sunt destul de ridicate. Prin urmare, o rezervare în avans ar putea asigura un preț mai bun și o locație centrală.

Colibe din piatră lângă ferma Þorvaldseyri

Să conduci mașina în Islanda nu este o treabă ușoară, deoarece vremea foarte schimbătoare poate provoca probleme. Până spre sfârșitul primăverii drumurile pot fi inaccesibile, astfel că varianta unui tur cu o agenție de turism islandeză este o idee bună, mai ales dacă dorești să vizitezi peșterile și lacurile glaciare din interiorul insulei.

În cazul în care decizi totuși să închiriezi o mașină și să conduci pe cont propriu, este foarte important să alegi o mașină solidă și să-ți planifici itinerariul în funcție de anotimp. De asemenea, este important de știut că nu există multe drumuri asfaltate în Islanda.

Zona gheizerelor Geysir

Drumul principal, care înconjoară insula, este denumit Ring Road, dar nu este accesibil pe tot parcursul anului. Un drum interior mai ușor de circulat, cunoscut sub numele de Golden Circle (Cercul de Aur), conectează capitala cu mai multe puncte de interes. Circuitul Golden Circle este foarte popular în rândul turiștilor și poate oferi, cu siguranță, o bună imagine a Islandei sălbatice. De altfel, există multe oferte turistice care oferă acest tur de o zi.

Turul pornește din Reykjavik și trece prin Parcul Național Thingvellir, continuând apoi călătoria spre zona gheizerelor Geysir. Cu peste zece puțuri de apă clocotindă, regiunea este activă de mai bine de 1000 de ani. Cel mai activ este gheizerul Strokkur, care, atunci când se înfierbântă, aruncă în aer un jet de apă de până la 30 metri înălțime. Este fascinant să-l privești din depărtare cum scuipă flăcări străvezii din adâncurile pământului, ca un dragon înfuriat.

Cascada Gulfoss

Circuitul continuă spre Gullfoss, unde se oprește pentru a-ți oferi posibilitatea să admiri impunătoarea cascadă glaciară. Apele sale se prăbușesc de la peste 30 de metri înălțime într-un canion lung, de 2,5 kilometri. De la Gulfoss, drumul se îndreaptă apoi spre sud până la craterul Kerið – un lac vulcanic înconjurat de pietre roșiatice, format acum 3000 de ani – înainte de a se întoarce înapoi la Reykjavik.

Craterul Kerið 

Drumul cu mașina pe Ring Road

După ce am urmat traseul Cercului de Aur, am vrut să ne bucurăm în continuare de aceste peisaje desprinse din poveste, astfel că, de la craterul Kerið am coborât spre sud, până când am întâlnit din nou drumul principal.

Vântul puternic făcea ca mașinuța noastră să tremure, în timp ce, adevărate mașini-monstru treceau în voie pe lângă noi. În acel moment am înțeles de ce, pe astfel de drumuri înguste, ai nevoie de vehicule atât de mari, un lucru la care nu ne-am gândit când ne-am închiriat mașina.

Cascada Seljalandsfoss

În cele din urmă, micul Hyundai i10 și-a făcut datoria și ne-a purtat în siguranță la alte două cascade celebre – Seljalandsfoss, una dintre cele mai frumoase cascade din Islanda, cu o cădere de apă de 60 metri și o cărăruie care îți permite să ajungi în spatele ei și Skógafoss, o altă măreție a naturii.

Ferma Þorvaldseyri sub Eyjafjallajökull 

Dar, ceea ce m-a impresionat cel mai mult, în timp ce călătoream pe acest drum al coastei sudice islandeze, a fost imaginea tăcută a vulcanului Eyjafjallajökull. De o frumusețe sfidătoare, acesta trona scăldat în ceață, ignorând complet haosul pe care l-a generat în lumea aviației, în aprilie 2010.

Înainte de a ne întoarce la Reykjavik, ne-am oprit în Stokkseyri. Acest oraș mic de coastă din sudul insulei, la aproximativ 60 de kilometri de capitală, este renumit pentru țărmul său maritim, unde, de altfel, am mâncat cel mai bun pui de homar la care aș fi putut visa vreodată.

Restaurantul Fjöruborðið în Stokkseyri

Drumul înapoi spre Reykjavik a fost o adevărată trecere prin anotimpuri. După o primăvară rece dar însorită, am pătruns imediat în toamna cea ploioasă și, în timp ce mergeam spre nord, iarna a început să ne îngroape în zăpadă. Din fericire, după 20-30 kilometri am întâlnit din nou primăvara, care ne-a promis o vară mai verde și poate mai caldă.

Câteva sfaturi bonus

Cu toate că v-am promis un weekend cu peisaje sălbatice și balene jucăușe, va trebui să las jocul balenelor pentru altă dată. Ceea ce s-a întâmplat a fost că, după ce am părăsit portul Reykjavik și am înaintat în larg, motorul bărcii a suferit defecțiuni, asftel că a trebuit să fim readuși la mal.

Dar, nu vă îngrijorați, fiindcă, deși nu pot să spun că le-am văzut cu ochii mei, prietenii islandezi mi-au garantat că șansele de a vedea balenele sunt de 90%. Prin urmare, pentru mine, este doar încă un motiv în plus să vizitez din nou Islanda.

Și, ca să mai adaug un bonus la această călătorie – care, cu siguranță, ar fi o desfătare pentru orice maniac al călătoriilor cum sunt eu – în cazul în care ai posibilitatea să petreci încă o zi în aceste zone, ai putea face chiar o excursie de o zi în Groenlanda (doar că prețul este extrem de piperat!).

Lasă un răspuns